
Perjantaina 28.10. vuoden 2022 Metsäpäivät saivat arvoisensa päätöksen, kun Metsäalan Johtamisakatemian kurssin suorittaneet pääsivät nauttimaan Metsähyvinvoinnin järjestämästä vaikuttajabrunssista. Kurssin suorittaneille suunnatuilla brunsseilla kuullaan aikaisempien Johtamisakatemian kurssien kuulumisia ja perehdytään, johonkin pinnalla olevaan johtamistyöhön liittyvään aiheeseen alan asiantuntijoiden johdolla. Tällä kertaa keskityttiin strategiatyön inhimillistämiseen johdon neuvonantajan, yritysvalmentaja ja tietokirjailija Paula Kilpisen opastuksella. Kilpinen on julkaissut aiheesta Inhimillinen strategia -kirjan (Alma Talent, 2022).
Puheenvuorossaan Kilpinen kertoi, miksi inhimillisille strategioille on erityisesti tarvetta nykypäivän työyhteisöissä. Strategian on tarkoitus luoda yrityksen toiminnan pohja ja kuvata niitä arvoja, joita yritys edustaa. Toimiva strategia selkeyttää henkilöstölle mitä ollaan tekemässä ja miksi. Samalla henkilöstön kokemus oman työn arvokkuudesta kasvaa. Tämä on tärkeää, sillä yritysten toimintaa haastaa toimintaympäristön monimutkaistuminen ja tarve ratkoa suuria globaaleja haasteita. Lisäksi haasteena on työnantajaan kohdistuvien odotusten lisääntyminen ja muuttuminen sekä henkilöstön työhön sitoutumisen vähäisyys. Tehdyn tutkimuksen mukaan vain 10 % suomalaisista työntekijöistä ovat sitoutuneita työhönsä. Kilpinen näkee tässä tuloksessa paljon positiivisiakin puolia. Hän huomauttaa, että toisaalta tutkimustulos kertoo, että jopa 90 % työntekijöiden työpanoksesta on käyttämätön resurssi ja siinä piilee suuri potentiaali, aivan käden ulottuvilla.
Näiden haasteiden lisäksi syytä toisenlaiseen strategioiden tekemiseen ja toteuttamiseen todellakin on, sillä tutkimuksen valossa tämänhetkinen tapa tehdä strategioita toimii heikosti. Suomalaisen tutkimuksen mukaan vain 2 % kaikista työntekijöistä ymmärtää mitä strategia pitää sisällään. Tilanne ei ole juurikaan parempi, kun tarkastellaan keskijohtoa tai ylintä johtoa. Keskijohdosta vain 8 % ja ylimmästä johdosta 13 % osasi kuvata strategian siten kuin se on määritelty.
Kilpisen määritelmän mukaan strategia on inhimillinen, kun se elää arjessa, kohtaamisissa ja tunteissa. Puheenvuorossaan hän korostaa, ettei tehty ja julkaistu strategia ole valmis, sillä pelkällä strategialla ei tee mitään. Yrityksen strategia toteutuu ihmisten kautta. Ja koska ihmisten suhtautuminen organisaation muutoksiin on usein epäileväistä, on henkilöstölle viestittävä selkeästi siitä, miten kunkin yksilön työ tulee muuttumaan uuden strategian myötä. Kilpinen kehottaa jokaista johtajaa huolehtimaan, että työyhteisön jäsenet tietävät:
- Mikä muuttuu paremmaksi? Vai muuttuuko mikään?
- Mitä strategia konkreettisesti tarkoittaa?
- Mikä on roolini strategiassa? Olenko osa strategiaa?
- Mitä se minun kohdallani tarkoittaa tekemisenä?
- Onko minulla tarvittavaa osaamista?
- Mitä minulta odotetaan? Onko minulla mahdollisuus onnistua?
Toisaalta kuka vain työyhteisön jäsen voi näitä kysymyksiä esittämällä saada selvyyden uuden strategian merkityksestä itselle ja siten saada varmuutta ja turvallisuuden tunnetta omaan työhönsä.
Lopuksi Kilpinen esitteli Inhimillisen johtajan työkalupakin, jonka avulla johtaja tukee oman työyhteisönsä täyden potentiaalin käyttöönottoa.
