Katso videolta, miten mittaristoja voidaan käyttää johtamisen ja työnteon kehittämisen välineenä.
Suomen metsäkeskus on kehittänyt mittareita vuodesta 2015 lähtien. Tätä ennen mitattiin pääosin vain asiakastapaamisten määrää, mutta sen jälkeen mittareita on monipuolistettu ja seurataan työn vaikuttavuutta useiden eri mittareiden kautta, ja mittaristoa myös kehitetään palautteen perusteella.
Kokemusten mukaan mittareiden käyttöönotto on esimerkiksi selkiyttänyt työtekijöille sitä, mitä heiltä odotetaan. Toiminnan ohjaamisen kannalta hyötyjä on tullut mm. ohjeistamisen yhtenäisyyteen ja selkeyteen sekä siihen, että työntekijöiltä tullut palaute on paljon yksilöidympää.
Mittarit mahdollistavat pikaisen palautteen ja reagoinnin tulosten pohjalta. Niiden toimivuuteen kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella, eikä vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Toimivat mittarit ovat kuitenkin hyvä työkalu työn kehittämiselle niin työntekijöille itselleen kuin esihenkilöille.
Videolla Veikko Iittainen kertoo, että mittareista on hyötyä myös esimerkiksi silloin, kun huomataan että joku onnistuu erityisen hyvin tehtävässään. Tällöin hän voi käydä esittelemässä toimintatapaansa muille ja näin kehitetään työntekoa yhteisesti.
Mittareiden avulla työntekijä voi löytää niin omat onnistumiset kuin myös pettymykset ja kehittää sitä kautta työtään. Itsearvioinnin kannalta pystyy myös oppimaan priorisointia: mihin kannattaa laittaa aikaa ja panosta, ja mihin taas ei.
Jokaiselle on motivaation kannalta tärkeä saada palautetta sekä organisaatiolta että asiakkailta. Mittareiden kautta palautteen pohjana ovat faktat, ja avoimesti yhdessä keskustelemalla voidaan miettiä, kuinka työtä voisi kehittää.
Jos mittaristot kiinnostavat, ota yhteyttä esimerkiksi Suomen metsäkeskuksen elinkeinojohtaja Anssi Niskaseen (yhteystiedot).