
Camilla Tuominen on tunnettu puhuja ja tietokirjailija. Akatemian jatkotilaisuudessa 5.2.2021 hän puhui siitä, mikä on tunteiden funktio ja antoi työkaluja joilla lähteä johtamaan tunteita. ”Tunteita ei voi hallita, mutta jokainen voi aktiivisesti viedä tunteita johonkin suuntaan.”
Camillan mukaan Daniel Kahneman vertaa tunteiden ymmärtämistä kieliin. Emme voi laittaa aivomme sellaiseen asentoon, ettemme ymmärtäisi omaa kieltään. Kun oppii ymmärtämään tunteita, ei tarvitse nähdä erityistä vaivaa, että ymmärtää, jos toisella on esimerkiksi epävarmuutta aiheuttava tunne. Tunneälykäs henkilö saa kiinni tästä ja ottaa asian kanssakäymisessä huomioon, esimerkiksi asiakkaan tarpeita kuunnellessaan ja ratkaisua miettiessään.
”Tunteista tulee kieli, jota ymmärrätte. Mutta kaikki on asenteesta kiinni. Jos asenne on ”ettei tuosta ole mitään hyötyä”, niin menettää paljon. Jos ottaa asenteen, että ”kiinnostavaa, mitä oppisin lisää”, pystyy vähitellen ymmärtämään merkityksiä ja yhteyksiä.”
Työelämän vaatimukset muuttuvat ajan myötä. Kaikki nykyiset taidot eivät ole enää relevantteja tulevaisuudessa tai jos vaihtaa työpaikkaa tai tehtävää. Meidän pitää kehittää sellaisia metataitoja, jotka on siirrettävissä alalta toiselle. Esimerkiksi tunteiden johtaminen on oleellinen taito riippumatta siitä, mikä on oma tilanne tai mihin suuntaan maailma muuttuu.
Eri tunteet vaikuttavat eri tavoin. Esimerkiksi pelko on monella tavoin hyödyllinen tunne, mutta se kapeuttaa tekemiämme havaintoja. Heikompi järjenjuoksu taas ei ole kovin hyödyllinen ominaisuus älyllistä kapasiteettia vaativien ongelmien ratkaisussa.
Pettymyksen tunteen tarkoitus taas on saada pysähtymään. Mitä asioita voisin tehdä tulevaisuudessa toisin?
Ilon ja naurun tärkeän vaikutuksen monet unohtavat työelämässä, vaikka vapaalla se tuntuu luonnolliselta. Tutkimusten mukaan yhteiset lyhyetkin ilon hetket ja nauru parantavat luottamusta, kirkastavat ajattelua ja laskevat stressiä. Pienellä satsauksella suuri merkitys!
Tunteiden merkitys on helppo ymmärtää esimerkiksi luottamuksen kautta. Miksi luotan johonkin toiseen? Miksi joku luottaa minuun? Luottamus on tunne, joka rakentuu monista pienistä asioista. Se on ensiarvoinen edellytys hyvin toimivalle vuorovaikutukselle, ja vain luottamuksen kautta voidaan saavuttaa huipputuloksia. Entä mitä tapahtuu, jos emme pelon vuoksi uskalla esimerkiksi kertoa ongelmista johdolle? Ei ainakaan mitään hyvää.
Tunteiden parempi huomioonottaminen työelämässä ja johtamisessa ei tarkoita ajautumista ”vaaleanpunaiseen höttöön”, vaan järjen ja tunteiden yhteipelin rakentamista, niin että ne toimivat toinen toistaan tukien. Järki voi kertoa meille, ettei ole mitään hätää, kaikki selviää kyllä. Tunteet taas voivat herättää havainnoimaan asioita, jotka lopulta vaikuttavat merkittävästi tuloksiimme. Tunteet tuovat tietoa – ole utelias! Miksi minulla tulee tämä tunne tässä tilanteessa? Se voi kertoa jostain, mitä ei järjellä voi havaita.
Camilla Tuomiselta on ilmestynyt useita kirjoja tunteiden johtamisesta. Hänen viimeisin kirjansa on nimeltään ”Tunteet ei kuulu työpaikalle”.